كاربرد CRM در بازاريابي چيست؟
كسب و كارهاي امروزي شرايط رقابتي بسيار پيچيدهاي را تجربه ميكنند. اين شرايط سبب شده است كه شركتها در هر كسب و كاري كه هستند به دنبال راهكارهاي نوين و مبتكرانه براي استفاده از فرصتهاي ناديده شده توسط رقبا و ايجاد مزيت رقابتي پايدار به منظور افزايش سود باشند. براي رسيدن به اين هدف، سازمانها ناچارند تا از استراتژيها، ابزارها و سيستمهاي نوين در حوزه مديريت كسب و كار استفاده كنند.
از طرفي بهتر است بدانيد كه سيستم مديريت ارتباط با مشتري يا نرم افزار CRM به عنوان محبوبترين و برترين ابزار مديريتي در سالهاي اخير برگزيده شده است. طبق تحقيقات شركت مايكروسافت، نرخ بازگشت سرمايه در پيادهسازي اين سيستم حدود 243 درصد است.
از آنجايي كه سيستم CRM سابقه زيادي در ايران ندارد، اين امكان وجود دارد كه همچنان برخي از جنبههاي آن براي مديران ارشد سازمانها شفاف نبوده و كاربردهاي وسيع آن شناخته شده نباشد. به همين دليل ما نيز در اين مقاله ميخواهيم درباره يكي از مهمترين كاربردهاي مديريت ارتباط با مشتري در حوزه كسب و كار يعني كاربرد يا نقش CRM در بازاريابي صحبت كنيم. با ما همراه باشيد.
نقش CRM در بازاريابي
نرمافزار CRM قابليت جامع مديريت بازاريابي را از نظر برنامهريزي، بودجهبندي، اجرا و اندازهگيري موفقيت فعاليتها فراهم ميآورد. اين سيستم هم چنين امكانات بينظيري از جمله دستهبندي اطلاعات، اطلاع رساني، تحليلهاي استراتژيك براي افزايش كارايي برنامههاي بازاريابي، بالا بردن اثربخشي و پيگيري برنامههاي بازاريابي را نيز در اختيار مديران سازمان شما قرار خواهد داد.
در حقيقت نرم افزار CRM با فراهم آوردن مجموعهاي جامع از توانمنديهاي بازاريابي، شما را قادر ميسازد تا مشتريان را به نحو موثرتري هدفگيري نماييد و كمپينهاي موثرتري نيز طراحي و مديريت كنيد.
برخي از قابليتهاي نرم افزار CRM در مديريت بازاريابي
1. برنامهريزي
به كمك تحليلهاي CRM دادههاي مشتريان به اطلاعاتي مناسب و قابل استفاده تبديل ميشوند. به اين نرم افزار CRM ترتيب شركت شما قادر خواهد بود تا به سرعت به تمايلات و نيازمنديهاي مشتري و فرصتهاي نوظهور بازار واكنش مناسب نشان دهد. علاوه بر اين، نرم افزار CRM به سازمانها امكان برنامهريزي تمام فعاليتهاي بازاريابي (از بودجهبندي گرفته تا ارزيابي نرخ بازگشت سرمايه) و اجراي كمپينهاي تبليغاتي را نيز ميدهد.
2. بخشبندي مشتريان
CRM به شما اين امكان را ميدهد تا مشتريان بالفعل و مشتريان بالقوه سازمان خود را با معيارهاي مختلف دستهبندي كرده و دسترسي سريع به اين دستههاي مختلف كه هميشه بروز هستند، داشته باشيد. با تقسيم بازار به بخشهاي مختلف سازمان شما قادر به ارائه محصولات و خدمات اختصاصيتر و در نتيجه جذابتري خواهد بود كه طبيعتا اين امر ميتواند در مدت زمان كوتاهي علاوه بر افزايش فروش، افزايش رضايت مشتريان سازمان شما را نيز در پي داشته باشد.
3. طراحي و اجراي كمپين بازاريابي
به كمك نرم افزار CRM شما ميتوانيد فعاليتهاي كمپين خود را برنامهريزي كرده و آن را به افراد مرتبط ارجاع داده و گزارشهاي دقيق از نحوه اجراي فعاليتهاي كمپين نيز دريافت نماييد. علاوه بر اين، شما به كمك اين سامانه ميتوانيد در هر لحظه و حتي خارج از سازمان، گزارشهاي آنلاين از ميزان تاثيرگذاري هر كمپين، نرخ پاسخ مشتريان، نرخ بازگشت سرمايه و ديگر شاخصهاي مهم را در اختيار داشته باشيد.
مزيت ديگر استفاده از CRM در طراحي پلنهاي بازاريابي اين است كه اين سامانه مديران بازاريابي را براي طراحي، اجرا، هماهنگي و نظارت بر تمامي فعاليتهاي تبليغاتي از جهتهاي مختلفي توانمند ميسازد. با كمك نرم افزار CRMسازمان قادر به رقابت تبليغاتي هدفمند در تمام كانالهاي ارتباطي ميشود. همچنين شما ميتوانيد ميزان خريد نرم افزار CRM سودآوري برنامهها، محصولات، مشتريان و شركا تجاري را نيز كنترل نماييد.
4. تحليل بازاريابي
CRM به مديران و كارشناسان بازاريابي كمك ميكند تا با كنترل شاخصهاي بازاريابي، تحليلهاي استراتژيك كرده و دركي عميق از ميزان عملكرد برنامههاي بازاريابي و كمپينهاي تبليغاتي به دست آورند. مديران و كارشناسان بازاريابي همچنين اطلاعات مورد نياز خود در زمينه فرآيند خريد و ترجيحات مشتريان و همچنين اطلاعات جمعيت مورد نظر را براي بخشبندي بازار به دست ميآورند.
5. ارائهي پيشنهادهاي موثر
شما ميتوانيد با درك كامل نيازمنديها و علاقهمنديهاي مشتريان، نيازهاي آتي ايشان را پيشبيني نموده و پيشنهادهاي موثر و به هنگام را ارائه نمائيد تا بدين و سيله ميزان فروش و وفاداري مشتريان را افزايش دهيد.
6. مديريت كانالهاي ارتباطي
شما ميتوانيد از طريق يكپارچهسازي يا اتصال سامانه CRM با كانالهاي ارتباطي، تعامل دوجانبه با مشتريان بالفعل، مشتريان بالقوه و همكاران تجاري خود برقرار نماييد. برخي از امكانات CRM در مديريت كانالهاي ارتباطي عبارتند از:
اتصال CRM به سيستم VOIP: با اتصال CRM به سيستم تلفني VOIP با تماس هر يك از مشتريان و يا همكاران تجاري با سازمان، پروفايل شخص مربوطه به صورت خودكار روي صفحه نمايش كاربر نشان داده ميشود. بدين ترتيب تمامي تماسها در تاريخچه مشتري و يا همكار تجاري كه قبلا ثبت شده است به سادگي در دسترس قرار ميگيرد. علاوه بر اين با استفاده از سيستم گردش كار CRM ميتوان مشتريان خاص را به فرد و يا گروه خاصي از همكاران بصورت خودكار ارجاع داد.
اتصال CRM به وبسايت: از طريق يكپارچهسازي سيستم CRM و وبسايت، هر يك از مشتريان و همكاران تجاري ميتوانند يك پروفايل داشته باشند تا از آن طريق ارتباط دو جانبه با سازمان داشته و اطلاعات مربوط به خود از جمله قراردادها، خدمات ارائه شده، صورتحسابها و … را كه حق دسترسي دارند، مشاهده نمايند. ضمن آنكه ميتوانند درخواستها و شكايات خود را نيز از طريق وبسايت براي شما ارسال كرده و از روند رسيدگي آنها نيز آگاه شوند.
اتصال CRM به پنل اساماس و ايميل سرور: CRM امكان اتصال به پنل اساماس و ايميل سرور را نيز دارد. شما ميتوانيد از اين طريق نيز براي مشتريان و همكاران تجاري اطلاعرسانيهاي گسترده ايميلي و پيامكي داشته باشيد.
اتصال CRM به شبكههاي اجتماعي: يكي ديگر از جذابترين امكانات CRM در زمينه مديريت كانالهاي ارتباطي واحد بازاريابي سازمانها اتصال اين سامانه به شبكههاي اجتماعي ميباشد. با برقراري اين ارتباط شما ميتوانيد علاوه بر پاسخگويي به پيامهاي مشتريان در اين پلتفرمها، فرايند دستهبندي و نيازسنجي مشتريان در اين شبكههاي اجتماعي را نيز از طريق نرم افزار CRM سازمان خود انجام دهيد.
نرم افزار CRM جوليو و بازاريابي
CRM جوليو با توجه به امكانات و قابليتهاي گستردهاي كه دارد ميتواند تاثير قابل توجهي در افزايش كيفيت عملكرد واحد بازاريابي و فروش سازمان شما داشته باشد. اين CRM با توجه به آزمايشها و تحليلهاي فراواني كه پشت سر گذاشته است ميتواند حتي در كوتاهمدت نيز ميزان نرخ تبديل سازمان شما را تا 300% رشد داده و در نتيجه منجر به افزايش درآمد كسب و كار شما گردد. در صورتي كه تمايل به كسب اطلاعات بيشتر داريد و يا ميخواهيد كه از لايسنس رايگان 30 روزهي اين محصول بهرهمند شويد كافيست همين حالا با ما تماس حاصل فرماييد.
برچسب: ،
ادامه مطلب